Tyrkiets elbil - TOGG

Præsidenten Erdoğan ved siden af den tyrkiske SUV.
Tyrkiet har d. 27 december 2019 lanceret deres første elbil. Det har været en af præsident Erdoğans mærkesager. Han er initiativtager og projektejer bag elbilens implementering.

Bilproduktionens historie i Tyrkiet
Tyrkisk producerede biler har i mange årtier været tyrkernes store længsel. I 1961 producerede landet deres første bil; Devrim (revolution), som desværre blev til en kæmpe fiasko, da bilen løb tør for benzin under testkørslen efter lanceringen. Det var den daværende kupmager general og præsident Cemal Gürsel, der sad bag rettet. Efter episoden skulle Cemal Gürsel have sagt: ”Vi har produceret en bil efter vestlig mentalitet, men glemt af hælde benzin i efter østlig mentalitet.” Tiltroen til projektet forsvandt, og tre ud af de fire producerede Devrim-biler blev sat til skrot. Den eneste overlevende Devrim-bil bliver i dag udstillet i den midt-vestlige by; Eskişehir, hvor den var blevet produceret.

Den sidste Devrim-bil.

Modet blev samlet igen. Den første masseproducerede tyrkiske bil kom på markedet fem år efter Devrim i 1966. Bilmærket fik navnet Anadol. Navnet er inspireret af den asiatiske del af Tyrkiet; Anatolien, og logoet symboliserer en hittitisk statue af en hjort (hittitterne var et oldtidsfolk i Anatolien f.v.t. ca. 1600 – ca. 1200). Anadol var et tyrkisk bilmærke, men bilerne var dog ikke 100 % tyrkisk producerede. I 1984 blev Anadol nedlagt, som indtil havde bl.a. havde produceret klasserne; sedan, pick-ups, sportvogne m.m.

Anadols logo.

Anadol STC-16. Og så kendt som "Süper Türk canavarı" (Den super tyrkiske monster).
Foto:Wikimedia Commons / CC by 2.5 / EnginT


I 1968 blev et joint venture-selskab; TOFAŞ (Tyrkisk bilfabrikant A/S) stiftet af K Holding (tidligere ejer af Anadol) og den italienske bilfabrikant; FIAT. TOFAŞ producerede især fire biler under FIAT-licens, som fik en national popularitet i Tyrkiet. Det var bilerne; Murat 131, Şahin, Doğan og Kartal (stationcar). I 2002 stoppede TOFAŞ produceringen af disse biler, men de er stadig eftertragtede på markedet i dag af nostalgiske grunde. Det er ret almindeligt at se skøre og spraglende modificeringer af Şahin eller Doğan på gaderne i Tyrkiet.


Murat 131. Foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 / Mr.choppers
Modificeret Doğan SLX.

Siden da har Tyrkiet ellers fungeret som et montageland, som samler biler og producerer reservedele for store bilmærker.

Præsidentens drøm og opfordring
Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdoğan har siden 2011 opfordreret tyrkiske forretningsmænd til at starte en bilfabrik, som skulle producere en 100 % tyrkisk bil. Erdoğan spurgte ved en hver lejlighed til taler, messer, konferencer o. lign. om der var en ”babayiğit” (kan oversættes til ”modig sjæl”), som kunne stå bag dette projekt med statens støtte bag sig. Der var ikke én helt, der stillede sig frem og løb med risikoen, som Erdoğan nok havde forestillet sig, men i 2014 trådte flere tyrkiske forretningsmænd frem i lyset.

Initiativgruppen
TOGG - Türkiye’nin Otomobil Girişim Grubu (Tyrkiets bil initiativgruppe) blev i 2017 stiftet som et aktieselskab mellem fem store tyrkiske selskaber; Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell og Zorlu Holding, som hver ejer 19 %. Den sidste andel på 5 % ejer TOBB (Foreningen for kamre og råvarebørs i Tyrkiet).

I Tyrkiet taler ofte med ærgrelse om en hjernemigrering til vesten, og hvordan den kan forhindres eller stoppes. Mange akademikere og videnskabsmænd søger mod de vestlige lande for bedre vilkår (og mindre nepotisme), hvilket er problematisk for Tyrkiet, som har et ønske om at opnå fremskridt inden for viden. I forbindelse med stiftelsen af TOGG har man vendt dette til hjernehjemvenden, og erhvervet sig til en af Bosch’s topledere; Gürcan Karatas, som er blevet administrerende direktør for TOGG.

Foto: togg.com.tr

Lanceringen
Hele processen omkring bilens design og udvikling blev hemmeligholdt. Indtil man slutningen af 2019 begyndte at offentliggøre glimt af bilen og dens design. Dermed blev der ophobet noget opmærksomhed. Den blev lanceret d. 27. december samme år. Dog bliver først fabrikken bygget færdig af 2021. Den første tyrkiske elbil (SUV) forventes at blive produceret i 2022. Der blev ligeledes meddelt, at det tyrkiske vejnet indtil da skal forsynes med ladestandere. 

Lanceringens formål var ikke kun at offentliggøre en elektrisk bil, men også af den teknologisk udviklings center; Bilişim Vadisi, som betyder ”IT-dalen”. Det er meget tydeligt, at tyrkerne er blevet ”inspireret” af den amerikanske Silicon Valley. Det er dog bemærkelsesværdigt, at Bilişim Vadisi ikke ligger på en dal, men på en bakke med udsigt til et andet Erdoğan-værk; nemlig Osmangazi-broen over Kocaeli-bugten. Broen er navngivet efter grundlæggeren af Osmannerriget; Osman I (1299-1326), hvor gazi er en islamisk titel for krigsveteraner. Derfor er det af politiske, men også logistiske årsager, ikke tilfældigt, at Bilişim Vadisi er placeret, som den er.

Dage før annonceringen havde TOGG lækket billeder ud, hvor man fik glimt af bilen. Det var tydeligt på billederne, at der var tale om en SUV-type bil, men til lanceringen blev alle overrasket. Mens SUV’en langsomt kom frem på scenen, fik seerne også øje på en C-Sedan type bil. Det var en kæmpe overraskelse, som gjorde tyrkerne ellevilde, og især på de sociale medier kunne man fornemme den euforiske stemning og stolthed. Det var muligt at læse ros og begejstring fra både Erdoğan-tilhængere og -kritikere.

C-Sedan. Foto: TOGG2022 / Twitter

TOGG har til formål at levere et højteknologisk produkt. Foto: togg.com.tr

Funktioner
  •  Hele skærm-/instrumentpanelet som standard
  • Tilgå nettet - integrerebar med andre teknologier fx styre skal man kunne varmen, lyset osv. hjemme via bilen.
  • Holografisk assistent via ansigtsgenkendelse og eye tracking
  • Augmented reality og 3D
  • Kamera i stedet for sidespejle (ekstraudstyr)
  • Historiske detaljer og motiver.
  • Hurtig opladning: 80 % under halv time (8-års garanti på lithium-ion-akkumulator / -batteri) 
  • C-Sedan kommer til at køre 300 km, mens SUV'en 500 km på en opladning
  • Den billigste variant vil have baghjulstræk med 200 hestekræfter - Acceleration 0-100 på 7,6 sekunder.
  • Den dyre variant vil have firehjulstræk med 400 hestekræfter - acceleration 0-100 på 4,8 sekunder
  • Avanceret autopilot
  • Løbende opdateringer, der vil forbedre bilen

Tulipanen
Panelerne på dørsiden har seldjukkiske motiver (Seldjukkerne var et tyrkisk dynasti 1037-1194), mens fælgene og køleren har motiver af tulipaner, som en nyfortolkning efter osmannisk inspiration.
Tulipanen blev dyrket i den osmanniske paladshave. Det var forbudt at tage tulipanløgene ud af riget. Efter sigende tillod den osmanniske sultan Süleyman I (1520-1566) Europæerne i at tage tulipanløgene med hjem til Europa. Süleyman skulle have sagt ”at skønhed bør deles”. Hollænderne var de første der tog tulipanen med til Europa, hvorefter den blev spredt ud derfra. Sidenhen har hollænderne taget tulipanen til sig. Måske har tulipanmotiverne en symbolsk betydning? Ambitionen med tyrkernes elektriske bil er nemlig også at sprede kendskabet til bilen og markedsføre den i det europæiske marked. Jeg er overbevist om, at der nok er (eller kommer) flere historiske detaljer og anekdoter gemt på bilens ydre design og interiør.

Uklarheder og skeptiske spørgsmål
TOGG’s helt store påstand er, at bilen kan oplades 80 % på en under en halvtime, hvilket er kortere tid end den nuværende førende elbil producent; Tesla. Tyrkiet vil bygge bilfabrikken tæt på Bilişim Vadisi, men mange bilentusiaster er skeptiske over for Tyrkiets påstand. Der bliver sat spørgsmålstegn ved produceringen af batterierne. Tesla har nemlig opført en kæmpe fabrik i Kina, som netop kun har til formål at producere batterier til elbilerne. Derfor mener mange, at Tyrkiet enten ikke giver alle oplysninger, eller ikke er kommet så langt endnu med planlægningen eller at batteriet ikke bliver nationalt produceret, som er den værst (!) tænkelige scenarie af dem alle. Det værste der nemlig kunne ske i denne proces, er, hvis bilen ikke bliver 100 % tyrkisk produceret.

Der har allerede meget kritik af bilen, da det kom frem, at den italienske bildesignsfirma Pininfarina havde designet de to tyrkiske elbiler. TOGG’s CEO Gürcan Karatas har meddelt, at flere tyrkiske designer har samarbejdet med Pininfarina. Det kan tænkes, at man har valgt at tage et sikkert valg som et nyt selskab ved at lade italienerne at give designet den sidste berøring med deres ekspertise. Derudover har mange (efter min mening) kritiseret for at kritisere. Projektet, som er implementeret af præsidenten Erdogan, har fået meget ros og omtale, hvilket har gjort mange bekymret og irriteret, da mange næsten ikke ønsker en succes, der skulle komme fra Erdoğan. På samme måde er der heller ikke årsag til at overdrive udviklingen, da der stadig ikke er et 100 % salgsklar produkt. 

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Kølnervand

Laver Kasakhstan "en Usbekistan"?